România înregistrează deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii – raport internațional
România se numără printre țările cu un număr insuficient de profesori calificați la o serie de materii, de la matematică la arte, dar deficitul este mai puțin pronunțat decât în alte țări europene cu sisteme educaționale, dezvoltate, potrivit celui mai nou raport anual Education at a Glance, dat publicității săptămâna aceasta de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
Situația a fost detaliată în nota de țară și într-o prezentare susținută, marți, la București, de analista OCDE Corinne Heckman, în cadrul lansării raportului la nivel local. Este a doua ediție a „Education at a Glance” ce cuprinde date pentru România.
Astfel, potrivit raportului și notei de țară, România este una dintre cele 18 țări, dintr-un total de 21 luate în calcul, care au reclamat un deficit de profesori calificați în învățământul secundar, la începutul anului școlar 2022-2023. Deficitul se face simțit la:
- Matematică
- Științele naturii
- Educație fizică
- Arte
- „Alte materii”
Situația este similară cu cea din țări precum Austria, iar un număr similar de materii cu deficit de profesori se înregistrează în Belgia, Slovacia sau, la nivel de liceu, în Germania.
Dintre țările luate în calcul în analiza OCDE, situația cea mai gravă, în Europa, se face vizibilă în Danemarca, Estonia, Germania (nivel de gimnaziu), Islanda, Letonia, Lituania, Slovenia, unde se înregistrează deficit la toate materiile, inclusiv la cele de limbă și literatură, studii sociale sau limbi străine. Probleme similare – tot cu opt domenii unde există deficit de profesori – se înregistrează și în SUA.
În același timp, dintre cele 21 de țări luate în calcul în analiza OCDE, doar Grecia, Turcia și Coreea de Sud nu au declarat deficit de profesori.
Amintim că, în România, este reclamat de mult timp un deficit de profesori în domenii precum fizica, biologia, chimia sau matematica.
Pe de altă parte, la începutul acestui an școlar ministra Educației, Ligia Deca, spunea că „în acest moment avem posturile ca școala să înceapă în condiții bune și foarte bune”. Ea comenta astfel în contextul unei hotărâri de guvern ce majora numărul de posturi în sistemul de educație, majorare care viza, însă, creșele și grădinițele, profesorii de sprijin pentru elevi cu CES și informaticieni pentru laboratoare inteligente.
(Sursa: www.edupedu.ro)