Peste 100.000 de profesori vor fi instruiți în pedagogie digitală și vor face o resursă educațională deschisă, până în septembrie 2025, în cele 19 programe de formare admise pentru finanțare organizate de universități de stat și private și ONG-uri, anunțate de Ministerul Educației.
Informații despre apelul „Pedagogie digitală pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar”:
- Alocarea financiară a apelului de proiecte este de 80 milioane euro, fără TVA, valoare eligibilă din PNRR.
- Apelul de proiecte constă într-un program de formare a profesorilor de la predare, evaluare, comunicarea cu părinții și până la crearea și schimbul de conținut și resurse digitale, care are două obiective: formarea a 100.000 de profesori din învățământul preuniversitar de stat și publicarea a 50.000 de materiale educaționale deschise create de 50% dintre cadrele didactice formate.
- Valoarea unui proiect este de minim 2,4 milioane euro și ar trebui să formeze cel puțin 3.000 de profesori.
- Prioritară este formarea profesorilor de la nivelul gimnazial și liceal, precum și pe cele din mediul rural și din zonele defavorizate și Ministerul Educației a publicat o lista a localităților dezavantajate la Anexe.
Cum se vor desfășura programele de formare pentru profesori. Activități:
a) „Evaluarea preliminară a competențelor digitale ale cadrelor didactice, prin instrumente specifice în vederea elaborării unei analize de nevoi a programului de dezvoltare profesională continuă, prin raportare la competențele digitale definite în DigCompEdu și încadrarea acestora pe niveluri de formare (ex.: nivel de bază/mediu);
b) Elaborarea documentației unui program de dezvoltare profesională continuă pentru domeniul tematic Pedagogie digitală, în vederea acreditării, în acord cu categoria și cu nivelul de competență al grupului țintă vizat;
c) Acreditarea programului de dezvoltare profesională continuă în domeniul tematic Pedagogie digitală, destinat personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar;
d) Implementarea programelor pentru dezvoltare profesională continuă în domeniul tematic Pedagogie digitală, destinat personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar, acreditate;
e) Sprijinirea metodologică a cursanților prin activități de mentorat, coaching, shadowing, formare la locul de muncă, pentru aplicarea, în procesul didactic, a competențelor dezvoltate după finalizarea cursului, inclusiv prin facilitarea unor comunități de învățare;
f) Sprijin în elaborarea materialelor educaționale deschise și publicarea pe o platformă care să servească drept modele de bune practici;
g) Monitorizarea eficienței participării la cursul de formare prin observarea practicilor de utilizare a competențelor digitale în procesul didactic;
h) Monitorizarea, evaluarea și raportarea calității programelor de formare;
i) Certificarea competențelor dobândite în cadrul programului de formare”.
(Sursa: www.edupedu.ro)